Rozvíjení jazykových a komunikačních kompetencí (nejen) na střední škole
-
22. dubna 2025
10:00 – 12:00 - Učebna B2.42 (budova B2, 4. patro, areál Arna Nováka 1)
-
Registrace na akciObsazeno: 9 z 25
V rámci workshopu nabídnu pět kritérií moderní a smysluplné výuky českého jazyka (nejen) na střední škole.
- Orientace na komunikaci – jazykové prostředky a kategorie nejsou cílem, ale prostředkem, nástrojem orientace v komunikačních situacích a efektivní komunikace vůbec.
- Aktuálnost – komunikační situace, které do výuky přinášíme, jsou pro studující aktuální a zajímavé.
- Autenticita – texty, které se ve výuce objevují nejsou umělé, nepřirozené, pracujeme s autentickým řečovým materiálem.
- Orientace na hodnoty – komunikační situace, které do výuky přinášíme, slouží k rozvoji žákovské osobnosti.
- Rozvoj myšlení – výuka je založená na problémových zadáních, hledání vztahů a opakujících se “vzorců” nebo odlišností v předkládaném materiálu.
Ukážeme si, že výuka češtiny nemusí být jen nekonečnou sadou pravopisných a gramatických cvičení. Pro každé kritérium si představíme praktické příklady témat, která můžeme do hodin českého jazyka přinášet, a způsoby, jakými do nich vstupovat, aby si studující odnášeli znalosti a dovednosti, které jim v jejich budoucích životech budou skutečně užitečné.
Lektorka
Jana Šindlerová
Jana vystudovala český jazyk a literaturu a anglistiku – amerikanistiku na FF UK v Praze a má doktorát z matematické lingvistiky na MFF UK. Práce s jazykovými korpusy ji přivedla k přesvědčení, že srdcem školní výuky češtiny by měla být funkce jazykových prostředků v komunikaci, a hlavně prohlubování schopnosti dobře číst, psát, mluvit a naslouchat. Proto si doplnila pedagogické vzdělání a začala učit na Gymnáziu Paměti národa. S kolegy z FF UK píše moderní učebnici českého jazyka pro 2. stupeň ZŠ a pro radost učí budoucí učitelky a učitele používat moderní technologie. Svůj volný čas věnuje svým dětem. Ráda čte, tancuje a účastní se šifrovacích her.
Načítám mapu…
Přihlášení
Sdílení události