Význam vztahů v učitelském sboru pro zvládání pracovního stresu (prevence syndromu vyhoření)

  • 19. dubna 2023
    16:00 – 17:30
  • Online (registrovaní obdrží odkaz na připojení e-mailem)
  • Registrace na akci
    Událost již proběhla

Učitelství patří mezi náročná povolání, v kterém je vysoký výskyt chronického stresu. Dlouhodobý a silný stres může vést k různým psychickým a somatickým obtížím a může vyústit až v syndrom vyhoření. V příspěvku se budeme věnovat tomu, co vyučující (a školy) mohou dělat pro odstraňování jednotlivých zdrojů stresu a pro efektivnější zvládání pracovního stresu. Hlavní pozornost zaměříme na oblast kolegiálních vztahů. České školy stále dost pracují ve značně izolacionistickém režimu - spolupráce a přináležitost mezi jednotlivými vyučujícími je spíše nižší. To má dopady na vnímanou sociální oporu. Sociální opora se přitom ukazuje jako efektivní nástroj snižování stresu. Je proto důležité uvažovat o možnostech, jak efektivní kolegiální vztahy v učitelských sborech posilovat. Jednou z nich je i kolegiální sdílení profesních zkušeností, jejichž různé varianty v příspěvku představím a popíši skrze zkušenosti z případových studií.

Lektorka

Bez popisku

Doc. Irena Smetáčková působí na katedře psychologie Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy. Její oborové zázemí tvoří psychologie, pedagogika a sociologie. Ve výuce se věnuje zejména pedagogické a sociální psychologii, vyučuje ve studijních programech psychologie a v učitelských studijních programech. Její výzkumná témata se vztahují ke třem oblastem: a) profesní identita a profesní náročnost v učitelství, b) rovnost ve vzdělávání a vývoj genderové identity ve škole, c) psychologické aspekty procesu učení, zejména téma self-efficacy a metakognice.

Přihlášení

Registrace je uzavřena

Událost již proběhla.

Sdílení události

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info